Vågner og mad hver time

19. oktober 2019

Alder:
5 mdr.

Vågner og mad hver time

Kære Helen,

Endnu en desperat mail om søvn fra mig :)

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte eller slutte. Men jeg håber at kunne gøre mailen overskuelig og forståelig.

Min datter er 5 mdr. Hun vokser som hun skal, hun trives og hun ammes stadig på fuldtid.

MEN hun sover virkelig dårlig om natten. Hun har altid sovet dårligt og har aldrig været en af de babyer med et godt sovehjerte. Men det er kun blevet værre trods jeg hele tiden får at vide at det bliver bedre med alderen. Men nu kan jeg snart ikke holde til mere natteroderi og jeg er lidt desperat for at få noget mere søvn. Måske hænger det sammen med hendes spisemønster og søgen efter tryghed.
Om dagen sover hun fint. Hun sover 3-4 lurer af 1-2 timers varighed.

Hun bliver puttet til natten omkring 19.30-20.00. Det går ret nemt. Det tager som regel 10-15 min. Hun ligger i sin seng ved siden af min seng med tremmen fjernet. Problemet er at hun vågner ca 1 gang i timen og hun falder kun til ro hvis hun får lidt bryst. Vi prøver med sutten og en beroligende hånd men det er ikke godt nok. Vi ...

Annonce

... har også prøvet at svøbe hende men det gør heller ingen forskel på hvornår hun vågner. Vi har i desperation forsøgt med modermælkserstatning om aften uden ændring. Vi har også forsøgt med afstand så hun ikke kan lugte mig og min mælk.

Desuden vågner hun kl 4 og er frisk. Her vugger jeg hende til hun sover igen kl 5. Jeg vil ikke begynde at lege med hende, for jeg vil ikke risikere at hun synes det er hyggeligt at komme op om natten.

Om dagen er vi ligeledes kommet ind i en rytme hvor hun får mad ca hver time til halvanden. Det er noget bøvlet noget for om lidt skal hun jo have grød og så kan hun jo ikke spise hele tiden. Og jeg føler desuden at mine bryster er helt udmalket.

Er hun mon i virkeligheden sulten efter noget mere? Selvom hun kun drak 30 ml MME. Eller søger hun bare enormt meget tryghed samtidig med at vi er inde i en dårlig vane? Tror også hun har rigtig svært ved at komme videre i søvnen og måske derfor har brug for brystet?
Hvordan kommer vi ud af disse (u)vaner?

Håber du kan komme med nogle nye input.

Med venlig hilsen
trætte Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder